Musik som Det Fælles Tredje

-af Martin Larsen, lærer på Roskilde Friskole

Det er vigtigt at du som leder af musikken holder fast i, at vi skal skabe et produkt, og at det skal bruges til noget. Metoden med at optage og lytte er god. En problematik kan være, at eleven ikke har ret stor selvindsigt i, hvad han eller hun kan. Så kan man invitere andre til at lytte med, eller komme og høre vores musik live, og så give respons på det.

Jeg vil gerne fortælle om et konkret samspil over ca. 4 måneder med en elev.

Den første gang vi mødtes, blev det klart, at det skulle være trommer, han skulle spille på. Så jeg tog en klassiker ”Johnny Be Good” – et sikkert 4/4 rocknummer. Det gik godt. Vi endte vi med at have 5 sange, vi kunne optræde med. Det blev Joanna, Midt om natten, Julandia af Kim Larsen, og Kald det kærlighed med Lars Lilholt, samt nummeret Johnny Be Good. Det øvede vi så.

Det gik OK, men han ville ikke spille hvert nummer mere end én gang. Næste uge var planen at en anden elev skulle være med, det var en fiasko – det gav for meget uro og ingen fokus. De blev lidt bedre venner, og vi fik lavet noget larm – men ingen musik, så vi besluttede ikke at være flere en to, mig og ham.  Vi havde 3 timer mere – en hver uge.

Jeg havde siden start sagt, at vi skulle på gaden og spille. Det kunne jeg godt mærke, at han ikke var meget for. Han havde mange forklaringer om, hvorfor vi ikke skulle på gaden: ”De kan bare komme her hen og høre os spille”, ”Jeg kan ikke flytte trommerne”, ”Vi kan bare spille playback fra de optagelser, vi har lavet”, etc. Her var det så, at penge fik en betydning. Jeg vidste, at det var muligt at tjene penge på gaden, og han manglede 24 kr til et computerspil.

Vi spiller ved vores busstoppested

Da jeg så, at der var mennesker ved busstoppestedet tæt på skolen, var det med at komme derned. Det var under Coronakrisen, og klasserne i Roskilde tog på udflugt til Boserup skov hele tiden, så der var mange ved vores stoppested. Sammen med en anden lærer gik vi ned med kassetrommen og guitaren og spillede de 5 sange og tjente penge, som blev smidt i guitarkassen.

Det var en stor sejr at tælle pengene. Han havde en meget skarp mening om, hvad ”voksne” skal, og hvad børn skal. Så da han havde lært at tælle en 20´er og en 10´er – som var nok til hans spil, så kunne vi voksne godt beholde resten.

Nu kunne vi spille på gaden

Næste uge havde han faktisk mod på, at vi spillede på gågaden i Roskilde. Det gjorde vi i en time, og tjente 175 kr i guitarkassen. En stor sejr igen og min stolte elev og jeg spiste en is på gågaden. Et godt forløb med et resultat, som var til at forstå og godt gennemført.

Musik som Det Fælles Tredje skrevet af Martin Larsen, lærer i Fremtidsklassen

af Martin Larsen, lærer i Fremtidsklassen