Eleverne fortæller

Alexander

Jeg hedder Alexander.
Jeg har gået på Roskilde Friskole i 5 år.
Det har været 5 gode år.

Jeg kom fra Klostermarksskolen. Den kunne ikke rumme mig. De var ikke uddannede til at håndtere børn med problemer og sociale behov. Så min mor og kommunen aftalte, at jeg skulle herud. Jeg kom ind i Benni og Jannis klasse. Jeg følte mig godt tilpas med lærerne og klassekammeraterne. Jeg ser stadigvæk 2 af dem fra tid til anden. Ind i mellem tager jeg ud på skolen for at sige hej, og se hvordan det går. Hilse på de elever og lærere jeg kender.

Det fedeste ved at gå på Roskilde Friskole var turene. Vi var i Barcelona og så Sagrada Famila kirken og en masse andre steder. Vi var i USA under askeskyen fra Island, så vi blev der lidt længere. Vi var på Fordmuseet i Detroit. En meget fattig by. Vi var med til en aktion i en by, hvor vi samlede skrald op med en forening. Vi fik nogle undertrøjer. Jeg har stadig min.

Vi var i Sears Tower i Chicago. Vi var i Tjekkiet og i Ungarn. Det sidste år jeg var her, var vi i England. Vi var nede i en kulmine. Vores guide, han var en spasmager. Vi var ud og besøge familier. Vi var i York og se vikingemuseet. Vi lærte meget på turen om historie, geografi og samfundsfag. Men vi havde det også sjovt og fik et rigtig godt kammeratskab.

Vi var også på skitur på Hornsjø Høyfjels Hotel i Norge. Hotellet var hyggeligt. Vi gik i svømmehallen om aftenen, når vi kom hjem. Og sad i pejsestuen og snakkede og spillede kort. Det er dejligt at stå på ski på Hafjellet. Det er dejligt, når man kommer hjem og smider skistøvlerne og tager sine egne sko på. Køreturen var lang, men den var også hyggelig. Det er en smuk natur at køre igennem, når det er lyst. Jeg er lidt ærgerlig over, at jeg ikke kommer af sted igen.

Undervisning var solid. Jeg lærte en masse, mere end jeg gjorde på min gamle skole. Vi havde morgensamlinger næsten hver morgen. Enten fælles med Ole eller i klassen med Benni. De sidste par år havde vi noget, der hed “Nyheder”, hvor lærerne opfordrede os til at se tv-avis, og dagen efter tog de emner op fra tv-avisen.

Eksamen var hårdt. Det var ikke lige min ynglings ting. Den 2. gang jeg var til fysik-kemi, havde jeg min klasselærer med ind, og jeg bestod. Ellers havde jeg ikke særlig støtte. Men jeg synes, at vi havde en god tid op til eksamen med træning i fagene.
OL var altid, hvor jeg var nede og besøge min far i Grækenland. Men jeg har været med 2 gange, efter jeg har stoppet, fordi det passede i forhold til turen til Grækenland.

Det var fantastisk at være med til OL. Det er et sjovt event. Jeg var med til Sommerteaterstævnerne. Det var også meget sjovt. Jeg var med i stykket det første år. Vi spillede “Den grimme Erling”. Men da vi så kom til dagen, hvor vi skulle spille, turde jeg ikke gå på scenen. Jeg blev omme bagved, og Christian hoppede ind og tog min rolle. Efter den oplevelse sagde jeg, at jeg ikke ville være med, og det fik jeg lov til.

Efterårskoncerten jeg skrev et digt det først år om Bryster, og digtene blev trykt i en bog, som vi alle fik. Jeg gik aldrig på scenen, men arrangement var meget sjovt. Det var OK.

Ellers kunne jeg godt lide hundene. Jeg kan huske, dengang Bella var lille. Hun var rigtig sød.
Og maden. Den var rigtig god. Jeg kunne specielt godt lide, når han lavede MacBoserup. Og pizza og andet usundt – om fredagen.

Kammeratskabet i klassen var godt. Vi havde kendt hinanden gennem mange år. Man kan roligt sige, at vi kendte hinandens gode og dårlige sider på godt og på ondt. Men vi havde det alligevel godt.

Jeg tog en fuld 9.kl. og i 10.kl. forbedrede jeg den i nogle af fagene. Min mor var rigtig glad for, at jeg gik her. Det gjorde hende jo glad at se, at jeg gik glad i skole hver morgen.

Nu går jeg på STU i Roskilde og prøver på at lave noget it-arbejde.
Jeg vil gerne være it-supporter. Min lærer siger, at jeg har mulighederne for det. Jeg er i gang med at tage et pc-kørekort.

Det bedste ved Roskilde Friskole:
Lærerne
Rejserne
Undervisningen
Klassekammeraterne
Maden
Hundene

Karoline

“På Boserup er der plads til at være den, man er. Her er der plads til at være både sur og ked af det.”

Hamza

“Hvis jeg ikke var kommet her, var jeg nok endt på gaden eller i kriminalitet.”