Skolen i skoven

Roskilde Friskole har Boserup Skov og Kattinge Vig som naboer, hvilket giver os en række muligheder.Skoven sætter stemningen og giver ro i dagligdagen. Det kan være efterårsskoven med alle farverne eller den grønne skov om foråret. Tæppet af hvide anemoner, eller rådyrene der vover sig tæt op til skolen.

Naturklassen

Vi har en naturklasse, som ofte færdes i skoven – på gåben eller på mountainbike. Der er gode ruter ned til Roskilde Fjord, hvor der ofte bliver slået lejr og tændt bål ved lerskrænten. Her kan der bades og sejles i skolens kanoer.

Skoven bliver også brugt som pusterum. Hvad er bedre, når undervisningen er steget én til hovedet, end at gå en lang tur i skoven med Bianca og Luna, vores dejlige hunde?

Skoven i undervisningen

Vi bruger skoven som en del af undervisningen. Det gælder pleje af skoven, træfældning og brændehugning.

Vi har desuden bygget to shelters, som ofte bliver brugt af gæster og af bl.a. weekendskolen.

Fortrolighed med naturen

Når en ny elev bliver tilmeldt Roskilde Friskole, spørger de ofte om, hvor langt der er til byen og til den nærmeste butik. De ser ikke skoven, eller i værste fald er de bange for den.

Det ændrer sig dog som regel hen ad vejen. Skovens dybe stille ro og de skiftende stemninger, som skoven byder på, bliver en fast del af at være elev på Roskilde Friskole.

Gå blot 5 minutter i skoven, så sker der mange ting:

• Skoven booster dit  immunsystem
  • Sænker dit blodtryk
  • Reducerer stress
  • Forbedrer dit humør
  • Fremmer din fokus
  • Fremmer din helning
  • Skoven giver dig energi
  • Og giver dig bedre søvn

Og husk: Jo mere natur, jo mere påvirkning!