Cases · Sådan arbejder vi

Skolevægring  · Små skridt mod succes

 

I Danmark er det et tiltagende problem, at en gruppe af børn slet ikke kommer i skole.

Det er børn, der lider af social angst og/eller depression. Det kan også skyldes grov mobning i tidligere skoletilbud.

Over tid udvikler disse børn en skolevægring, og de holder sig derefter væk fra skolen.

 

Sådan gjorde vi

Vi er i flere tilfælde startet i hjemmet med et dagligt besøg. Vores lærer besøger den skolevægrende elev hjemme, og deltager i aktiviteter, som eleven føler sig tryg ved – computerspil, bagning, snak om venner og problemer, osv.

Derefter bygges der langsomt op med små korte ture, arrangerede møder med en elev fra klassen, en vandretur i Boserup Skov med stedets hunde, et kort besøg i klassen osv.

Der skal ro og tålmodighed til. Vores erfaring er, at man ikke kan gå for hurtigt frem.

  

Sådan endte det

I flere tilfælde er det endt med, at barnet er blevet elev på skolen, – den ene på fuld tid og den anden på halv tid.

Dette har været en succesoplevelse for os, for forældrene, for kommunen, men selvfølgelig først og fremmest barnet, som samtidig har fået mulighed for at tage livtag med sin sociale angst og har fået mulighed for at starte på en frisk.

Der skal ro og tålmodighed til. Vores erfaring er, at man ikke kan gå for hurtigt frem.

Case om skolevægring

Case om skolevægring

Efter en mislykket visitation her på skolen, hvor Buster efter 10 minutter flygtede ud i bilen, spurgte vi socialrådgiveren om vi kunne få lov til at starte et andet sted – med hjemmeundervisning.

Karoline

Karoline

“På Boserup er der plads til at være den, man er. Her er der plads til at være både sur og ked af det.”

Alexander

Alexander

“Undervisningen var solid. Jeg lærte en masse, mere end jeg gjorde på min gamle skole.”